Lektury   •   Analizy i interpretacje wierszy   •   Motywy literackie   •   Epoki                                                                                                          

Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja

Bóg, który w Wielkiej Improwizacji nie odpowiedział Konradowi, w tej scenie przemówił do pokornego księdza Piotra, mówiącego o sobie, że jest prochem. W scenie tej ksiądz Piotr upokorzył się przed Stwórcą:
Ja, proch będę z Panem gadał.
W nagrodę za jego pokorę Bóg zesłał mu przyszłą, profetyczną wizję Polski.

W swym widzeniu ksiądz Piotr ujrzał kibitki, wiozące na Syberię polskich patriotów. Wśród nich Piotr zobaczył dziecko – Mesjasza Zbawiciela:
Z matki obcej krew jego dawne bohatery,
A imię jego będzie czterdzieści i cztery.
W scenie tej zauważyć można podobieństwo (paralelizm) pomiędzy męczeństwem Jezusa a męczeństwem Polski i Polaków:
Polska Chrystusem narodów.
Mickiewicz nawiązuje w widzeniu również do Apokalipsy św. Jana oraz do hebrajskiej kabalistyki (kabalistyka – doktryna, nawiązująca do gry liczb oraz wróżbiarstwa). Autor nawiązał też do sławnej teorii Jakuba Franka, który mówił o mężu o trzech obliczach, z trzema stolicami u jego stóp, który mimo to pozostawał bez korony.
W widzeniu księdza Piotra da się odczytać mesjanistyczną koncepcję, sformułowaną przez Mickiewicza. Widział on Polskę jako Mesjasza narodów, jako kraj, który odkupi świat. Polska porównywana była w niej do Jezusa, tak jak on cierpiała na krzyżu, ale tak jak on miała też zmartwychwstać. Krzyżem Polski były zabory.




- klp.pl bez reklam, 30 dni tylko 1,23 zł. Zamów teraz!

Podsumowując, można stwierdzić, iż podstawowymi elementami widzenia są:
- spojrzenie z góry na losy Polaków i Polski oraz porównanie cara do biblijnego Heroda mordującego niewinne dzieci;
- mesjanizm jednostki, którą ks. Piotr nazywa czterdzieści i cztery;
- widzenie procesu nad krajem (na podobieństwo procesu Jezusa);
- krzyż, jaki dźwiga Polaka, to trzy zabory;
- wizja ukrzyżowania Polski, nad którą – tak jak obok konającego Jezusa – stała jego matka – Wolność;
- wniebowstąpienie Polski.
Tak jak w prawdziwym profetycznym widzeniu, tak i tu pełno jest symboli i niejasnych do końca aluzji. I tak np. czterdzieści i cztery w historii starano się interpretować jako:
- osobę samego autora;
- alegorię Polski;
- powstańców z 1944 roku;
- Józefa Piłsudskiego;
- Andrzeja Towiańskiego.
Drukuj  Wersja do druku     Wyślij  Wyślij znajomemu   Wyślij Popraw/rozbuduj artykuł




Komentarze
artykuł / utwór: Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja



  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - Andrzej (brylant.pl {at} wp.pl)
    Każdy sie nad tym zagadnieniem głowi , lecz czas pokaże ...znam kogoś do którego pasują jak ulał trzy zagadki męża opatrzności Z matki obcej,krew jego dawne bohatery a imiię jego 40 i 4 Andrzej Jan=40 nazwisko początek D.jak Dąbrowski daje 4.z matki obcej-wychowywany przez Ojca potomek Jana Henryka Dąbrowskiego-Sam jestem ciekaw czy trafił Mickiewicz w sedno I dane i powołanie CZy i Jeśli sie zgadza !


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - Bruszek (Bruszek334 {at} o2.pl)
    44 to wdł. teori jednego z uczonych to GMINA. kazda z liter ma określoną liczbę, ktorej odpowiada cyfra. Wychodzi 44. Mickiewicz nie miał na myśli konkretnej osoby, gdyż romantyczny indywidualizm nie miał juz takiego znaczenia. To prosci ludzie o ktorych Mickiewicz wspomina tak często w dramacie ma uwolnić Polske. Lud nie ma korony, lecz ma rzadzic. Ma rzadzic poniewaz republika ma zwyciezyc absolutyzm wielkiego przymierza. odpowiedz jest w histori. na pewno nei w smolensku...


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - Maciek (maciek.sq5vji {at} gmail.com)
    Ja nie wiem nad czym Wy się zastanawiacie. Moim zdaniem należy ustalić, czy epoka, w której tworzył autor nie była epoką absyntu. Wtedy odpowiedź by była prosta tzn. 4 flaszki mózgotrzepa i czterdzieści dni dochodzenia zdrowia.


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - kutasik (szymon34 {at} vp.pl)
    z delty sobie policzcie jak będziecie chcieli zeby wyszlo 4 to będziecie tak probowac z kazda data miejsce itp ble ble ble to niema nic do rzeczy prosze takie sciemy to ja mam gdzies


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - Jakis (miruzeupal {at} yahoo.com)
    Ja wiem o kogo chodzi w tym symbolizmie, ale jeszcze nie przyszedl na to czas aby sie spelnilo, nalezy poczekac okolo 21 lat, a powiem i napisze publicznie kim bedzie ta osoba nazwana 44.


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - bia (zemanroman {at} yahoo.pl)
    Błogosławieństwo Izraela 44 1 Teraz więc słuchaj, Jakubie, mój sługo, Izraelu, którego wybrałem! 2 Tak mówi Pan, twój sprawca, twój twórca od narodzenia, twój wspomożyciel: Nie bój się, sługo mój, Jakubie, Jeszurunie1, którego wybrałem. 3 Bo rozleję wody po spragnionej glebie i zdroje po wyschniętej ziemi. Przeleję Ducha mego na twoje plemię i błogosławieństwo moje na twych potomków. 4 Wyrastać będą jak trawa wśród wody, jak topole nad bieżącymi wodami. 5 Jeden powie: "Należę do Pana", a drugi się nazwie imieniem Jakuba, inny zaś napisze na swej ręce: "Pan"2 i otrzyma imię Izrael.


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - bartek (barteq0307 {at} gmail.com)
    mam kolejny pomysł-co z osoba Adama Czartoryskiego?adam-4 czartoryski 11,data pisania utworu zbiegala się z działalnością hotelu lambert,jego matka pochodziła z niemieckiej szlachty- a Czartoryscy to sławny ród


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - Piotr (piotr.szewczykowski {at} gmail.com)
    W historii polskiej literatury romantycznej zapisało się pojęcie trzech wieszczów odnoszące się do wielkich poetów, którzy poprzez swoje utwory dzielili się z narodem swoimi obawami oraz przedstawiali recepty na przyszłość. W ogólnym znaczeniu słowo "wieszcz" oznacza właśnie człowieka przepowiadającego przyszłość. Fragmenty dzieła jednego z naszych narodowych profetów są dziś chętnie przytaczane w kontekście katastrofy pod Smoleńskiem. Adam Mickiewicz w jednym ze swoich dramatów zwiastował nadejście bohatera, który stanie się zbawcą narodu. Został on symbolicznie przedstawiony jako "czterdzieści i cztery". W "Dziadach" części III, w scenie V ksiądz Piotr snuje taką oto wizję: Patrz! - ha! - to dziecię uszło - rośnie - to obrońca! Wskrzesiciel narodu, Z matki obcej; krew jego dawne bohatery, A imię jego będzie czterdzieści i cztery. (...) To namiestnik wolności na ziemi widomy! On to na sławie zbuduje ogromy Swego kościoła! Nad ludy i nad króle podniesiony; Na trzech stoi koronach, a sam bez korony; A życie jego - trud trudów, A tytuł jego - lud ludów; Z matki obcej, krew jego dawne bohatery, A imię jego czterdzieści i cztery. Znam tą osobę.Ma na czole w miejscu trzeciego oka pomiędzy brwiami dwie czwórki a pomiędzy nimi pieczęć Boga z literą S czyli jest to potomek Adama z rodu Seta w prostej lini tak jak Chrystus.Nosi też na prawej ręce znak Adama który stąpił z nieba w postaci krzyża z uniesionymi ramionami.A na czole ma odciśnięte baranie rogi.Znam tą osobę bo to ja nią jestem.Świadek wierny i prawdziwy(prawdomówny) początek stworzenia Bożego.Świadek wierny i prawdziwy który został zabity tam gdzie szatan ma swoje mieszkanie.Lecz zmartwychwstał wraz z Polskim narodem i uszedł z życiem tak jak mówi Mickiewicz.Wszystkie inne interpretacje są mylne a poloniści się mylą.Od wieków nikt tego nie rozumiał.Liczba 44 to liczba syna Boga.


  • Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - Michał (tomekmalewski {at} hot.pl)
    Ja myślę , że Mickiewicz odniósł się do liczby 44, ponieważ jeśli dodamy do siebie 30, potem 10 i jeszcze 4 to wychodzi właśnie ta liczba, moim zdaniem to nie przypadek i autor dobrze wiedział co ma na myśli




Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi:
Dziady - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line


Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies