Uniwersalizm przesłania III części Dziadów
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
O tym, iż mickiewiczowskie Dziady są dziełem uniwersalnym, ponadczasowym nie trzeba nikogo długo przekonywać. Z czego to jednak wynika?

III część Dziadów jest wyrazem najgłębszych patriotycznych uczuć, obrazem cierpienia narodu w niewoli oraz obrazem walki z zaborcą, czyli zewnętrznym wrogiem kraju.

Zawierają również wzór osobowy Polaka – patrioty, Mesjasza narodu, który przewodzi Polsce, dążąc do jej dobra i wolności. Także zawarty w utworze mesjanizm narodowy, w którym Polska jawi się jako Chrystus narodów, jest przesłanką do nazwania tego dzieła uniwersalnym.

Dziady zawierają również ponadczasowy konflikt dobra ze złem, który reprezentują m.in. anioły i diabły, polscy patrioci i rosyjska arystokracja.

Dziady są więc wyrazem i manifestem prawdziwego patriotyzmu oraz wiary w niezniszczalną moc narodu i jego wolność. Ich wystawienie w teatrze często bywało manifestem polskości oraz wydarzeniem politycznym (np. Dziady wystawione w 1968 roku, wyreżyserowane przez Kazimierza Dejmka).

Oznacz znajomych, którym może się przydać




  Dowiedz się więcej
1  Adam Mickiewicz - życiorys
2  Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja
3  Wątki sakralne i ludyczne w II części Dziadów



Komentarze
artykuł / utwór: Uniwersalizm przesłania III części Dziadów


  • No calosc lux...mam nadzieje ze sie przyda do pracy ... pozdrawiam i wiecej takich stronek nt lektur..
    LeOn ()






Tagi: