Lektury   •   Analizy i interpretacje wierszy   •   Motywy literackie   •   Epoki                                                                                                          

Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja

Konrad, jako figura idealnego, romantycznego poety, posługiwał się również chętnie improwizacją, w czasie której mógł dać upust swojemu natchnieniu i pod wpływem chwilowego napływu weny wygłosić niezwykle przejmujący monolog.

Słowa wypowiedziane w tej części dzieła przez Konrada stanowią apogeum jego pychy i poczucia wyższości nad innymi. To tutaj romantyczny poeta ogłosił wszystkim swoje poglądy dotyczące Boga, miłości i wolności.

W początkowych fragmentach improwizacja Konrada stanowiła pochwałę samotności – poeta głosił, iż tylko człowiek samotny może dokładnie wsłuchać się w swoje myśli i je zrozumieć, bowiem żadne słowa nie oddadzą tego, co chcieliśmy powiedzieć, zatracając czasem nawet cały sens myśli:
Myśl z duszy leci bystro,
Nim się w słowach złamie.
Słowa wypowiedziane przez Konrada potwierdzały tezę, iż w gruncie rzeczy każdy z nas jest samotny – od urodzenia aż do śmierci pozostaje z nami na zawsze tylko nasz cień. Ludzie tylko przychodzą i odchodzą.




- klp.pl bez reklam, 30 dni tylko 1,23 zł. Zamów teraz!

Konrad zdaje się być bohaterem niepokornym, stawiającym się na równi z Bogiem. Sądził, iż tak jak Najwyższy jest w stanie ulecieć do gwiazd i do końca czasu. Zdawał się twierdzić, iż przez to stał się nieśmiertelny, równy Stwórcy i nieograniczony czasoprzestrzenią:
Taka pieśń jest nieśmiertelność.
Konrad w swych słowach kreował się na osobę niepohamowaną w dążeniu do opanowania innych i do okazania im swej pogardy. Ubliżał poetom, prorokom i wielkim tego świata:
Depcę was, wszyscy poeci,
Wszyscy mędrcy i proroki
Których wielbił świat szeroki.
Poeta twierdził – tak mu się zdawało – iż całe dobro ziemskie skupiło się właśnie na nim, tylko on wiec jest godny nazywać się poetą, mędrcem, prorokiem, a wręcz - Bogiem. W tej wypowiedzi Konrad ujawnił uniwersalną tezę o człowieku, który zawsze dążył i będzie dążyć do wywyższenia siebie oraz do władzy.

W gruncie rzeczy Konrad był jednak samotny – tworzył sam dla siebie, pozwalając jedynie słuchać Bogu:
Śpiewam samemu sobie.
Uważał się jednak za jednostkę wybitną:
Jam się twórcą urodził
i fakt ten starał się wykorzystać w polemice z Bogiem. Na skrzydłach swojego natchnienia uleciał aż do Boga, uzurpując sobie prawo do walki z Nim.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 
Drukuj  Wersja do druku     Wyślij  Wyślij znajomemu   Wyślij Popraw/rozbuduj artykuł




Komentarze
artykuł / utwór: Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja



  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - Evil^^ (kicia2500 {at} amorki.pl)
    Dziękuję, uważam że dość dobrze została zinterpretowana "improwizacja" oczywiście można bardziej to rozwinąć, ale dla osób które czytały utwór nie powinno sprawiać problemu rozwinięcie niektórych wątków.Poza tym mogę pochwalić stronę, bo jest świetna, znajduję tu materiały, na podstawie których mogę właściwie prace domowe odrobić. Pozdrawiam!


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - Moniuleczek (skarbus0 {at} buziaczek.pl)
    Szatan przemawiający przez Konrada ,,wcielił" się jakby w Boga!!Jego nazwał carem czyli winnym!W ten sposób upewnił jeszcze bardziej Konrada w przekonaniu, że to Bóg jest winny temu co stało się z jego ukochaną ojczyzną.Poeta jest ślepo zakochany w ojczyźnie ale można stwierdzi fakt, że patriotą nie jest bo życia swego z ojczyznę nie jest w stanie oddać!Myśli zapewne, że skoro jest taki mądry jest w stanie napisać taki utwór który przekona ludzi patriotów do poświecenia się za ojczyznę aby on mógł ujść bez szwanku dalej żyć na ojczystej ziemi.


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - anet ()
    Taka krótka charakterystyka Konrada ode mnie: Więzień, konspirator, spiskowiec, odosobniony, nieobecny duchem i myślami, samotny, nadwrażliwy, walczy w sprawie narodu,planuje zemste na wrogu "z bogiem i choćby mimo boga!". Z Wielkiej Improwizacji dowiadujemy się, że Konrad wybrał saotność, nie utożsamia się z szarym ludem, uważa, że nie ma człowieka, który mógłby zrozumieć jego duszę, podkreśla tym swoją nieprzeciętność. Swoją pieśnią pokazuje siłę twórczą, wie, że jest genialnym poetą, jego pieśni nie są przeznaczone dla ludzkich uszu, ale dla Boga i Natury. Cytat "Ja mistrz..." świadczy o tym, że Konrad jest PYSZNY, PEWNY SIEBIE, PORÓWNUJE SIĘ Z BOGIEM. Jest również EGOCENTRYKIEM I EGOTYKIEM, gardzi tłumem i stawia się w środku wszechświata. Pytaniem "Cóż ty większego mogłeś zrobić Boże?" zaczyna wadzić się z Bogem, bluźni mu. Mówi również, że jako poeta jest kreatorem, stważa byt z niebytu, góruje nad śmiertelnikami. On ogarnia całą ludzkość swoim jestestwem, cechuje go POSTAWA PROMETEJSKA, nazywany jest DETRONIZATOREM BOGÓW, BUNTOWNIKIEM POLSKIM PROMETEJEM, PONURYM POETĄ. Konrad buntuje się przecziw porzadkowi ustalonemu przez Boga i cierpi z miłości ojczyzny. Poeta gardzi śwaitem stworzonym przez Boga, chce rządzić ludzkimi duszami, uważa że jest godzien tej władzy. Twirdzi również, że świat storzony przez Boga jest pełen bólu i cierpienia (TEODYCEA) i że on sam lepiej by tym światem rządził. Kwestionuje dobro świata, sprawiedliwość bożą, ale jego pycha i pewność siebie są mu wybaczony, gdyż wszystko co robi czyni miłości do ludzi, ojczyzny. W tym pragnieniu uszczęśliwienia ludzi jest mnóstwo nieposkromionej ambicji, ma zadatki na tyrana. Mówi si, że w Wielkiej Improwizacji Konrad rozprawia się z Bogiem, bluźni mu, nazywa go zimnym racjonalistą, mówi, że nie ma w Bogu miłości. I to wszystko jest w Wielkiej Improwizacji a nawet i więcej:) Sory za błedy - dys. Mam nadzieje, że komuś to pomorze


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - johny (johny35 {at} vp.pl)
    To najlepsza tego typu stronka jaka znam,poprostu ja uwielbiam,wszystko czego potrzebuje i co najwazniejsze na temat,idealne na prace domowe.I bez zadnogo logowania tak jak na innych stronach.Juz nie umiem sobie wyobrazic odrabiania lekcji bez niej,poprostu wchodze na stronke i spisuje.brawo!:)


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - Pawcik (logansorella {at} o2.pl)
    Nie zgadzam sie z Dawidem.Właśnie Mickiewicz był twórca który bardzo często improwizował i akurat Wielka improwizacja Konrada jest napisana "tak od reki" tylko tyle ze nie dla rozrywki tylko z pobudek patriotycznych estetycznych i osobistych.(Mickiewicz napisał ja w jedna noc i tej samej nocy przepisał ja na czysto gdyz bał sie, że zostanie złapany a jego dzieło nie ujrzy świata).


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - Keira ()
    Ktoś kto prowadzi tę stronę, powinien dostać literacką nagrodę Nobla, bo jest naprawdę super. Przejrzyście i jasno napisane, czytelne. Naprawdę super:)


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - Clarie ()
    Przemek, to o czym piszesz jest faktycznie bardzo ważne, ale w tej interpretacji nie zostało pominięte, tylko inaczej zrozumiane. W Twojej interpretacji szatan jakby wyręczył Konrada, w tej tutaj szatan powiedział przez niego. Sądzę, że obie interpretacje są do przyjęcia. Co do tego, czy narzekał na samotnosc, czy głosił jej pochwałę (o tym pisała marta w komentarzu), to też jest trudna kwestia do rozstrzygnięcia. Samotność poety romantycznego jest źródłem jego problemów, ale jest też tym, co wynosi go ponad tłum. Sądzę, ze jest takim złem koniecznym...


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - Oleńka ()
    Świetne opracowanie, pomaga przy powtórce ;) ja chciałam tylko dodać, że to czego nie otrzymał Konrad od Boga otrzymuje ksiądz Piotr, który w pokorze modli sie leżąc krzyżem- tak się uczyłam ;) to tyle :) pozdrawiam


  • Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja - katarzyna ()
    no tak, ale np nie ma nic o akcie tworzenia (przez to konrad ma sie prowonywac do boga). Nie ma tez o tym, ze nazwanie Boga mądrością jest bluznierstwem, bo z madroscia utozsamia sie przeciez szatana. Nie ma o tym, ze Bog zostal nazwany przez diabla carem, dlatego, ze car to ziemskie odzwierciedlenie szatana. i jeszcze pare rzeczy by sie znalazlo, jak sie wie o co chodzi to opracowanie sie przyda, ale trzeba je mocno rozwinac.




Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi:
Dziady - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line

Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies