Dramat romantyczny, którym są Dziady, jest trzecim, obok antycznego – klasycznego oraz szekspirowskiego, rodzajem dramatu.
Dramat – utwór przeznaczony do wystawiania na scenie, ale funkcjonujący także jako utwór tylko do czytania.
Dramat romantyczny swą budową nawiązuje do konstrukcji dramatu, którą zapoczątkował Szekspir. Nie ma natomiast punktów stycznych z klasycznym, antycznym dramatem. Elementami, które możemy wyodrębnić w romantycznym dramacie, są:
  • Brak reguły trzech jedności: miejsca (występują duże przestrzenie); akcji (wiele różnorodnych wątków); czasu (poszczególne wydarzenia dzielą miesiące, a nawet lata).
  • Symbolizm
  • Otwarta kompozycja
  • Występuje bohater romantyczny
  • Dramat niesceniczny
  • Występują osoby fantastyczne.
Bohater romantyczny, który występuje w Dziadach, ma biografię zbudowaną na dwu etapach. Zawsze ulega przemianie, która decyduje o jego przyszłości, autor dramatu nam jej jednak nie ujawnia.

Punktem wyjścia w biografii jest młodość bohatera, często doznania nieszczęśliwej miłości, postawa werteryzmu. W momencie przełomu bohater przechodzi niewyjaśnioną do końca metamorfozę, czasem popełnia niejasne samobójstwo lub podejmuje się nieetycznego czynu. Wraz z metamorfozą rozpoczyna się także wątek publicznej działalności bohatera, staje się bojownikiem o sprawę narodową. Autor nie ujawnia nam jednak przyszłości romantycznego bohatera, pozostaje ona niejasna i otwarta.

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   



  Dowiedz się więcej
1  Spór "czucia" i "rozumu" w IV części Dziadów
2  Geneza
3  cytaty



Komentarze
artykuł / utwór: Dziady jako dramat romantyczny


  • I jeszcze naruszona została zasada decorum, gdyż mieszane sa sceny fantastyczne z realistycznymi. Naruszono również klasyczą zasadę czystości gatunków. Wystepuje bowiem synkretyzm rodzajowy i gatunkowy. Występuje jezyk kolokwialny, sprawozdawczy, proroczy. Z Szekspira znajdują się odwołania do wydarzeń historycznych, wprowadzono obrzęd dziadów, fantastykę, odgłosy przyrody również z tradycji szekspirowskiej. Nawiązuje również do średniowiecznego moralitetu, o czym swiadczy wyraźnie zróżnicowanie na prawą i lewą stronę, dobrych i złych. Wyrasta również z tradycji operowych- widowiskowość, taniec, partie śpiewane. Główny bohater nie bierze udziału we wszystkich wydarzeniach, pojawia się czas sakralny i historyczny. Akcja jest wielowątkowa. Kompozycja luźna, fragmentaryczna i otwarta. Pozornie nieuporządkowana. Występują sceny zbiorowe. Ukazanie wewnętrznych przeżyć bohaterów za pomocą snów, widzeń, wielkich monologów. Muzycznośc dramatu.
    Estella (Monica2293 {at} wp.pl)

  • Dziękuję za tą pomocniczą stronkę . Dzięki niej mogłam przypomnieć sobie to czego nie doczytałam z ksiazki jeszcze raz serdeczne dzięki :*:*:*:*:*:*:*:*:*
    Anka ;**** (Giablo180 {at} interia.pl)

  • heh zalezy jakie kto ma spr, ja mam np na spr z lektur takie szczegoły opisac ze szkoda gadac, wiec musze przeczytac cala ksiazke a poxniej chyba ze cos za bardzo niekumam to wtedy udaje sie do streszczenia:/
    buchck ()

  • Popieram koleznke Pati - jestem w takiej samej sytuacji, mam nadzieje,ze korzystajac z tej stronki w pelni zrozumiem utwor i ze spokojem dam sobie rade na sprawdzianie;) pozZdrawiam
    Wiolus ()

  • Wspaniała stronka .. dzięki niej moge spokojnie iść na klasówkę Ze Znajomości lektury mimo, ze chorowałam i nie mam notatek w zeszycie.. dzięki wielkę ;) :*
    Patrycjapati (rysiekpati {at} o2.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: