Trzy godziny: rozpaczy, miłości i przestrogi w IV części Dziadów
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Gustaw, nie mogąc pogodzić się z utratą ukochanej kobiety, popełnia samobójstwo. Śmierć nie przynosi jednak kresu jego mękom – co roku powraca na ziemię, aby przeżyć swoje życie na nowo. Cierpi i ponowienie popełnia symboliczne samobójstwo. To kara za grzech śmiertelny, jakiego się dopuścił, targając się na własne życie. IV część Dziadów obejmuje trzy godziny, które Gustaw spędza w domu Księdza, swego dawnego nauczyciela. W tym przedziale czasowym zamyka się również całe życie bohatera. Poznajemy je w formie zbliżonej do chrześcijańskiej spowiedzi, niezwykle emocjonalnej, uczuciowej, w trakcie której bohater żali się i wyznaje tragiczną historię niespełnionej miłości.

Kolejno następują po sobie: godzina miłości, godzina rozpaczy i godzina przestrogi. Oddziela je od siebie bicie zegara, pianie koguta i zgaśnięcie w sposób nadprzyrodzony kolejnej świecy.

Godzina miłości
Rozpoczyna się o godzinie dziewiątej. Gustaw przeżywa szczęśliwe chwile, kiedy rodziło się jego uczucie. Mówi o miłości idealnej i wiecznej, której nie może zniszczyć nawet rozstanie. Wygłasza teorię „bliźniaczych dusz”, zgodnie z którą istnieją na świecie ludzie będący dwiema cząstkami jednaj duszy i to oni właśnie są sobie przeznaczeni. Bóg związał ich na wieki i jeśli niemożliwe dla tych dwojga ludzi jest szczęście na ziemi, dusze ich „złączą się w jedność” po śmierci, wtedy znów się „dusza z duszą zleje”. Wiemy jednak, że miłość Gustawa przyniosła mu, po początkowej euforii, tylko cierpienie. Zrozpaczony pyta:
Za coś dla mnie tyle ulubiona?
Za com z twoim spotkał się wejrzeniem?
Jednąm wybrał z tylu dziewcząt grona,
I ta cudzym przykuta pierścieniem!
Miłosny zawód, który przeżył Gustaw, był w dużej mierze spowodowany jego idealistycznym sposobem traktowania tego uczucia. Wspomina książki, które ukształtowały jego wyobrażenia o miłości – Nową Heloizę Rousseau i Cierpienia młodego Wertera Goethego i w perspektywie tego, co się stało, nazywa je teraz „książkami zbójeckimi. Lektura ta sprawiła, że zaczął szukać „boskiej kochanki”, idealnej miłości:
Szukałem, ach! szukałem tej boskiej kochanki, / Której na podsłonecznym nie bywało świecie, / Którą tylko na falach wyobraźnej pianki / Wydęło tchnienie zapału, / A żądza w swoje własne przystroiła kwiecie.

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 


  Dowiedz się więcej
1  Dziady jako dramat romantyczny
2  Dziady cz. IV - streszczenie
3  Dziady cz. IV – plan ramowy



Komentarze
artykuł / utwór: Trzy godziny: rozpaczy, miłości i przestrogi w IV części Dziadów


  • Mickiewicz w swoim pisaniu był geniuszem. Dziady to arcydzieło. Życzę każdemu, żeby w końcu zaczął postrzegać to dzieło, jak należy. Wracać do niego, odkrywać i cieszyć się, że możemy je czytać swobodnie, bez cenzury, w dowolnej formie.
    Iglako (iglak94 {at} o2.pl)

  • Jak nie Mickiewicz, to może Lauren Weisberger:) Według mnie znacznie ciekawsza, choć z pomocą kompetentnego nauczyciela dziady również można polubić:)
    Alett ()

  • taaak, Mickiewicz wielkim poetą był... ale czytanie tych jego egzaltowanych kawałków to męka dla licealisty, dzięki bogu/bogini, że jest wspaniała strona klp.
    lo ()

  • czytalam Dziady każda część i właściwie z pomoca nauczyciela dużo sie zrozumie, oni też są tego świadomi że dla nas to nie jest proste w odbiorze, ale im wiecej na polskim zostało wytlumaczone tym bardziej mi sie Dziady podobały . Stronka idealna by cichcem przetrwac nieczytana lekture lub zrobic powtorke do matury :)
    Żela (angej90 {at} op.pl)

  • A wy tutaj nie udawajcie Geniuszy.. Ja to czytałam i co mi to dało?? Nic.. nie potrafiłam tego zrozumieć.. wiec chwała bogu ze istnieją ludzie którzy pisz wyraźniej niż sam Mickiewicz,,;/
    Madzia;) ()

  • POPIERAM MOJEGO PRZEDMÓWCE ,WSZYSCY WSZYSKO CHCIELI BY MIEĆ GOTOWE ,ALE TAK SZCZERZE NIE WYOBRAŻAM SOBIE JAK KIEDYŚ LUDZIE UCZYLI SIE BEZ INTERNETU MASAKRA
    MARICZKA (WWW.MARIKA201 {at} BUZIACZEK.PL)

  • Kloop ciężko , żeby ktoś analizował zdanie po zdaniu, przeciez to po samej nazie jest STRESZCZENIE, a nie dokładna analiza. Uważam , że wystarczające jest to streszczenie, dla tych którzy to przeczytali i omówili w szkole, a teraz chcieli tylko sobie przypomnieć. Zauważyłam kilka drobnych błędów stylistycznych, ale to nie przeszkadza. pzdr
    Nat ()

  • Bardzo przydatna strona, szczególnie dla humanistów, którzy nie mają czasu czytać wszystkiego;p wydaje mi się, że nauczyciele mają szereg pytań i zagadnień, na które nie znajdziemy odpowiedzi w tym, jak i w pozostałych streszczeniach, ale serdeczne "dzięki" dla autora tej strony:) pozdrawiam
    czytelnik ()

  • Naprawdę super jest to streszczenie. Jutro mam z tego sprawdzianik, ale teraz się już nie martwię :) Z Wertera też jest tu bardzo dobre opracowanie polecam !!!
    Agusia ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: