Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Część III

Akcja tej części toczy się w Wilnie, pod Lwowem oraz w Warszawie. Mickiewicz dedykował utwór Janowi Sobolewskiemu, Cyprianowi Daszkiewiczowi, Feliksowi Kółakowskiemu oraz wszystkim patriotom, którzy byli prześladowani.

Prolog –
Widzimy celę w więzieniu, które kiedyś było klasztorem bazylianów. Była to cela Gustawa. Gdy dowiedział się, iż zostanie uwolniony, wyznał:
Żywy, zostanę dla mej ojczyzny umarły
Po czym na ścianie celi napisał po łacinie –
Umarł Gustaw, narodził się Konrad
(Gustavus obiit, natus est Conradus).


Scena więzienna –
Widzimy więźniów, którzy spotykają się w celi Konrada w wigilię. Było to powitanie nowego więźnia, Żegoty. Trafił on do celi, mimo że nie był jednym ze spiskowców. Wszystkie te aresztowania odbyły się z rozkazu i inspiracji senatora Nowosilcowa.

Jeden z więźniów, Tomasz, zaproponował pozostałym, aby ci więźniowie, którzy nie mają rodzin, poświęcili się dla pozostałych i sam zaproponował, iż taką grupą pokieruje.

Uczestnicy spotkania opowiedzieli sobie o strasznych warunkach, w jakich byli przetrzymywani, o złym jedzeniu, o głodzie i osłabieniu. Opowiadali o kibitkach, które wiozły dzieci na Syberię. Widzieli wśród tych ludzi swoich przyjaciół.

Żegota opowiedział zebranym bajkę o diable, który dążył do zniszczenia ziarna, które Bóg dał ludziom. Zakopał je więc w ziemi, ziarno zaś wydało plon. Następnie wspólnie zaśpiewali pieśń nawołującą do zemsty, Konrad zaś wyznał:
Tak! Zemsta, zemsta, zemsta na wroga,
Z Bogiem i choćby mimo Boga!
Konrad, pod wpływem nagłego natchnienia, wygłosił improwizację (tzw. Małą). W jego wizji unosił się nad ziemią w postaci orła, chciał też zobaczyć przyszłe losy Polski. Nagle nad orłem przeleciał wielki kruk.Wielka Improwizacja –
Jest to monolog Konrada, w którym zastanawiał się nad swym losem poety i artysty. Czuł się kimś wyjątkowym, wrażliwym, gotowym do podjęcia wielkiej misji wyzwolenia kraju.

Następnie zarzucił Bogu, iż nie może on dać ludziom prawdziwego szczęścia, wezwał także Stwórcę, by oddał mu władzę nad ziemią. Na koniec nazwał go mądrością i zarzucił brak miłości.

Konrad czuł się jednością z krajem, z ojczyzną. Cierpiał za cały naród. Zbuntował się także przeciwko Bogu, nie mogąc pogodzić się z zastaną sytuacją. Przez jego usta przemówił Szatan, nazywając Boga carem. Po tym wyznaniu Konrad zemdlał, a duchy zaczęły walczyć o jego duszę.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Dziady cz. II - streszczenie
2  Mała improwizacja III części Dziadów – interpretacja
3  Pęknięcie w II cz. Dziadów



Komentarze: Dziady cz. III - streszczenie

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-12-09 23:04:44

a może w ogóle wywalić lektury z liceum? przecież teraz tam się produkuje bezmyślnych biurokratów... wieczne niezadowolenie ze wszystkiego zaczyna mnie doprowadzać do szału, nikt was nie zmusza do chodzenia do liceum, byście poszli do roboty jaka was interesuje i byłoby to o wiele praktyczniejsze niż jak siedzicie w budzie niczego sie nie uczycie i tylko marudzicie ;] co do Dziadów to wyjątkowo mi się podobały, szczególnie ich tajemniczość i możliwość własnej interpretacji (chociaż rzeczywiście w szkole zwykle narzucają, albo 'polecają' tą jedną)


2018-12-09 22:47:28

powiem szczerze ze mickiewicz mial nam cos waznego do przekazania co dziesiaty biedny czlowiek w dzisiajszych czasach ma nam cos waznego i ciekawszego do przekazania a nie sadze zeby cos takiego pozatym ze zmusza nas do myslenia tak jak matematyka która jest dla mnie istotniejszym przedmiotem i nie sadze zeby mialo to jakie kolwiek znaczenie w przyszlej pracy czy nawet edukacji.


2018-12-09 16:49:47

Powiem wam, ze czytając powyższe komentarze dochodzę do wniosku, że większość tu się wypowiadających nie bardzo rozumie o co w tym wszystkim chodzi fizykiem nie ma chęci ślęczeć nad Dziadami a ni nad niczym innym, tylko z mojego skromnego punktu widzenia czy to fizyk, czy matematyk czy biolog - dobrze żeby znał historię naszych polskich wieszczy.To co wtedy spotkało Mickiewicza i innych to co jest opisane w Dziadach jest po części historia a po części rozpaczą człowieka rzuconego do obcego kraju, pozbawionego miłości ,ojczyzny,wartości.Nad nami wisi cały czas widmo wojny-trzeba sobie wyobrazić co ten człowiek musiał czuć. Uczymy się tego nie dla wykształcenia tylko dla poznania ludzi.My jako część narodu Polskiego musimy wiedzieć kim byli ci co pisali o Polsce, o jej ciemiężeniu, o jej wrogach.Te wszystkie wydarzenia o których czytamy to nic innego jak część nas samych.My też robimy wiele żeby nasze dzieci, wnuki, prawnuki miały coś po nas.Tak samo jak humaniści uczą się matematyki/fizyki/chemii..żeby w przyszłości wiedzieć te najważniejsze pojęcia potrzebne w życiu, tak samo umysły ścisłe dobrze jak poznają kim był Mickiewicz, Słowacki czy Tuwim.Pozdrawiam wszystkich.


2018-12-07 19:35:13

Scena IX została niedokładnie opisana. Pomimo, nieudanej próby przywołania kochanka, kobieta go widziała, odjeżdżającego z wielką krwią w piersi. Możemy się domyśleć, iż był to Pustelnik z części IV.


2018-12-07 15:30:08

siema jutro matura a ja siedze i staram sie poukłedac lektury(najgorsze są dziady)dlatego dzięki za streszczenie bardzo się przydało buziaki dla wzystkich




Streszczenia książek
Tagi: