Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Bóg, który w Wielkiej Improwizacji nie odpowiedział Konradowi, w tej scenie przemówił do pokornego księdza Piotra, mówiącego o sobie, że jest prochem. W scenie tej ksiądz Piotr upokorzył się przed Stwórcą:
Ja, proch będę z Panem gadał.
W nagrodę za jego pokorę Bóg zesłał mu przyszłą, profetyczną wizję Polski.

W swym widzeniu ksiądz Piotr ujrzał kibitki, wiozące na Syberię polskich patriotów. Wśród nich Piotr zobaczył dziecko – Mesjasza Zbawiciela:
Z matki obcej krew jego dawne bohatery,
A imię jego będzie czterdzieści i cztery.
W scenie tej zauważyć można podobieństwo (paralelizm) pomiędzy męczeństwem Jezusa a męczeństwem Polski i Polaków:
Polska Chrystusem narodów.
Mickiewicz nawiązuje w widzeniu również do Apokalipsy św. Jana oraz do hebrajskiej kabalistyki (kabalistyka – doktryna, nawiązująca do gry liczb oraz wróżbiarstwa). Autor nawiązał też do sławnej teorii Jakuba Franka, który mówił o mężu o trzech obliczach, z trzema stolicami u jego stóp, który mimo to pozostawał bez korony.
W widzeniu księdza Piotra da się odczytać mesjanistyczną koncepcję, sformułowaną przez Mickiewicza. Widział on Polskę jako Mesjasza narodów, jako kraj, który odkupi świat. Polska porównywana była w niej do Jezusa, tak jak on cierpiała na krzyżu, ale tak jak on miała też zmartwychwstać. Krzyżem Polski były zabory.

Podsumowując, można stwierdzić, iż podstawowymi elementami widzenia są:
- spojrzenie z góry na losy Polaków i Polski oraz porównanie cara do biblijnego Heroda mordującego niewinne dzieci;
- mesjanizm jednostki, którą ks. Piotr nazywa czterdzieści i cztery;
- widzenie procesu nad krajem (na podobieństwo procesu Jezusa);
- krzyż, jaki dźwiga Polaka, to trzy zabory;
- wizja ukrzyżowania Polski, nad którą – tak jak obok konającego Jezusa – stała jego matka – Wolność;
- wniebowstąpienie Polski.
Tak jak w prawdziwym profetycznym widzeniu, tak i tu pełno jest symboli i niejasnych do końca aluzji. I tak np. czterdzieści i cztery w historii starano się interpretować jako:
- osobę samego autora;
- alegorię Polski;
- powstańców z 1944 roku;
- Józefa Piłsudskiego;
- Andrzeja Towiańskiego.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Dziady cz. III - streszczenie
2  Znaczenie monologu Pustelnika – Gustawa w IV części Dziadów
3  Trzy rodzaje duchów w II części Dziadów



Komentarze: Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-09-23 21:51:43

{ chyba, że Mickiewiczowi chodziło tylko o efekt tajemnicziści (biblijne 666)] "biblijne 666" nie jest nic nie znaczącym zabiegiem służącym efektowi tajemniczości, prosiłbym o douczenie się dlaczego akurat bestia opisywana jest jako 666 a nie pisanie głupot o jakims efekcie tajemniczości, czy może zabiegu stylistycznym w apokalipsie, ale to tak na marginesie ;P


2018-09-22 14:52:18

zrobiliscie kawał dobrej roboty, zakladając ta stronę. Ja przeczytałam Dziady cz. III praktycznie dwa razy, ale tutaj sa informacje uzupełniające dotychczasową wiedzę. Bardzo mi się tutaj podoba. Wielkie dzięki za to wszystko!


2018-09-21 19:58:36

Warto dodać, że Francja ukazana jest jako Poncjusz Piłat. Francja od wieków nazywała się stronnikiem Polski, a w razie potrzeby udzielenia jej pomocy "umywała ręce".


2018-09-19 20:31:16

Przykro mi,ale to nie byli ani Mickiewicz ani Piłsudski ani Towiański.To jestem po prostu ja.Moje imię to 44.Mam na to dowody.Np.wszędzie widzę tą liczbę.Zaczęło się od godzin.6.44,10.44,15.44,18.44,22.44 itd. itp.Prócz tego to mnie prześladuje wszędzie.W rejestracjach samochodów,w numerach telefonów,jest to (liczba 44) dosłownie wszędzie.To jest chyba jakiś cud.Bóg MNIE prowadzi!


2018-09-15 16:24:45

Do tej części nawiązuje równiez sklad Kaliber 44 na swojej pierwszej płycie (gat. psychorap). Wiele powiazan mozna wyszukac - to taka ciekawostka, z innej bajki;)




Streszczenia książek
Tagi: