Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Bóg, który w Wielkiej Improwizacji nie odpowiedział Konradowi, w tej scenie przemówił do pokornego księdza Piotra, mówiącego o sobie, że jest prochem. W scenie tej ksiądz Piotr upokorzył się przed Stwórcą:
Ja, proch będę z Panem gadał.
W nagrodę za jego pokorę Bóg zesłał mu przyszłą, profetyczną wizję Polski.

W swym widzeniu ksiądz Piotr ujrzał kibitki, wiozące na Syberię polskich patriotów. Wśród nich Piotr zobaczył dziecko – Mesjasza Zbawiciela:
Z matki obcej krew jego dawne bohatery,
A imię jego będzie czterdzieści i cztery.
W scenie tej zauważyć można podobieństwo (paralelizm) pomiędzy męczeństwem Jezusa a męczeństwem Polski i Polaków:
Polska Chrystusem narodów.
Mickiewicz nawiązuje w widzeniu również do Apokalipsy św. Jana oraz do hebrajskiej kabalistyki (kabalistyka – doktryna, nawiązująca do gry liczb oraz wróżbiarstwa). Autor nawiązał też do sławnej teorii Jakuba Franka, który mówił o mężu o trzech obliczach, z trzema stolicami u jego stóp, który mimo to pozostawał bez korony.
W widzeniu księdza Piotra da się odczytać mesjanistyczną koncepcję, sformułowaną przez Mickiewicza. Widział on Polskę jako Mesjasza narodów, jako kraj, który odkupi świat. Polska porównywana była w niej do Jezusa, tak jak on cierpiała na krzyżu, ale tak jak on miała też zmartwychwstać. Krzyżem Polski były zabory.

Podsumowując, można stwierdzić, iż podstawowymi elementami widzenia są:
- spojrzenie z góry na losy Polaków i Polski oraz porównanie cara do biblijnego Heroda mordującego niewinne dzieci;
- mesjanizm jednostki, którą ks. Piotr nazywa czterdzieści i cztery;
- widzenie procesu nad krajem (na podobieństwo procesu Jezusa);
- krzyż, jaki dźwiga Polaka, to trzy zabory;
- wizja ukrzyżowania Polski, nad którą – tak jak obok konającego Jezusa – stała jego matka – Wolność;
- wniebowstąpienie Polski.
Tak jak w prawdziwym profetycznym widzeniu, tak i tu pełno jest symboli i niejasnych do końca aluzji. I tak np. czterdzieści i cztery w historii starano się interpretować jako:
- osobę samego autora;
- alegorię Polski;
- powstańców z 1944 roku;
- Józefa Piłsudskiego;
- Andrzeja Towiańskiego.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij





Komentarze: Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-11-12 16:50:27

Do tej części nawiązuje równiez sklad Kaliber 44 na swojej pierwszej płycie (gat. psychorap). Wiele powiazan mozna wyszukac - to taka ciekawostka, z innej bajki;)


2018-11-10 20:31:53

Ja myślę , że Mickiewicz odniósł się do liczby 44, ponieważ jeśli dodamy do siebie 30, potem 10 i jeszcze 4 to wychodzi właśnie ta liczba, moim zdaniem to nie przypadek i autor dobrze wiedział co ma na myśli


2018-11-08 22:02:25

Tak naprawde liczba 44 znaczy doskonałoś doskonałości. Liczba 4 znaczy doskonałośc są 4 kierunki świata jest 4 ewangelistów a liba 4 4 podwaja to doskonałośc na którą chciał zwrocic szczególną uwage Miskiewicz


2018-11-08 21:13:50

Tajemniczości, to możecie szukać opuszczonym szpitalu po zmroku. Liczby zakrywają treść od wzroku niewtajemniczonych. Przykłady? 14/88, 77, 93, 23, 32 itd. A gematrii nie wymyślono z nudów. 93, 93/93 ;) ahaha


2018-11-07 17:08:54

Warto dodać, że Francja ukazana jest jako Poncjusz Piłat. Francja od wieków nazywała się stronnikiem Polski, a w razie potrzeby udzielenia jej pomocy "umywała ręce".




Streszczenia książek
Tagi: