Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Bóg, który w Wielkiej Improwizacji nie odpowiedział Konradowi, w tej scenie przemówił do pokornego księdza Piotra, mówiącego o sobie, że jest prochem. W scenie tej ksiądz Piotr upokorzył się przed Stwórcą:
Ja, proch będę z Panem gadał.
W nagrodę za jego pokorę Bóg zesłał mu przyszłą, profetyczną wizję Polski.

W swym widzeniu ksiądz Piotr ujrzał kibitki, wiozące na Syberię polskich patriotów. Wśród nich Piotr zobaczył dziecko – Mesjasza Zbawiciela:
Z matki obcej krew jego dawne bohatery,
A imię jego będzie czterdzieści i cztery.
W scenie tej zauważyć można podobieństwo (paralelizm) pomiędzy męczeństwem Jezusa a męczeństwem Polski i Polaków:
Polska Chrystusem narodów.
Mickiewicz nawiązuje w widzeniu również do Apokalipsy św. Jana oraz do hebrajskiej kabalistyki (kabalistyka – doktryna, nawiązująca do gry liczb oraz wróżbiarstwa). Autor nawiązał też do sławnej teorii Jakuba Franka, który mówił o mężu o trzech obliczach, z trzema stolicami u jego stóp, który mimo to pozostawał bez korony.
W widzeniu księdza Piotra da się odczytać mesjanistyczną koncepcję, sformułowaną przez Mickiewicza. Widział on Polskę jako Mesjasza narodów, jako kraj, który odkupi świat. Polska porównywana była w niej do Jezusa, tak jak on cierpiała na krzyżu, ale tak jak on miała też zmartwychwstać. Krzyżem Polski były zabory.

Podsumowując, można stwierdzić, iż podstawowymi elementami widzenia są:
- spojrzenie z góry na losy Polaków i Polski oraz porównanie cara do biblijnego Heroda mordującego niewinne dzieci;
- mesjanizm jednostki, którą ks. Piotr nazywa czterdzieści i cztery;
- widzenie procesu nad krajem (na podobieństwo procesu Jezusa);
- krzyż, jaki dźwiga Polaka, to trzy zabory;
- wizja ukrzyżowania Polski, nad którą – tak jak obok konającego Jezusa – stała jego matka – Wolność;
- wniebowstąpienie Polski.
Tak jak w prawdziwym profetycznym widzeniu, tak i tu pełno jest symboli i niejasnych do końca aluzji. I tak np. czterdzieści i cztery w historii starano się interpretować jako:
- osobę samego autora;
- alegorię Polski;
- powstańców z 1944 roku;
- Józefa Piłsudskiego;
- Andrzeja Towiańskiego.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Dziady cz. III - streszczenie
2  Znaczenie monologu Pustelnika – Gustawa w IV części Dziadów
3  Trzy rodzaje duchów w II części Dziadów



Komentarze: Widzenie księdza Piotra w III części Dziadów – interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-08-18 21:25:36

coś malutko ... ale wystarczająco dobre aby na bazie tego poimprowizować nieco ;) dzięki


2018-08-16 22:09:17

Ludzie przestancie doszukiwac się na siłe czegoś nadprzyrodzonego. Jak okaze sie, że w zeszycie zapisałem 666 słów to znaczy, że jestem przeklęty? Troche rozwagi ! Mickiewicz z całą pewnościa nie był Nostradamusem. Podejrzewam, że wprowadzenie liczby 44 nadało utworowi tajemniczości i swoistego charakteru. Nic wiecej. Naprawdę nie rozumiem, dlaczego tylu ludzi stara się interpretowac dzieła, by wyciagnac z nich co tylko się da a nawet więcej, bo w większości przypadków nawet sam autor nie zakładał tylu metafor, symboli i odniesień!


2013-08-20 09:18:29

Każdy sie nad tym zagadnieniem głowi , lecz czas pokaże ...znam kogoś do którego pasują jak ulał trzy zagadki męża opatrzności Z matki obcej,krew jego dawne bohatery a imiię jego 40 i 4 Andrzej Jan=40 nazwisko początek D.jak Dąbrowski daje 4.z matki obcej-wychowywany przez Ojca potomek Jana Henryka Dąbrowskiego-Sam jestem ciekaw czy trafił Mickiewicz w sedno I dane i powołanie CZy i Jeśli sie zgadza !


2013-03-02 09:12:41

44 to wdł. teori jednego z uczonych to GMINA. kazda z liter ma określoną liczbę, ktorej odpowiada cyfra. Wychodzi 44. Mickiewicz nie miał na myśli konkretnej osoby, gdyż romantyczny indywidualizm nie miał juz takiego znaczenia. To prosci ludzie o ktorych Mickiewicz wspomina tak często w dramacie ma uwolnić Polske. Lud nie ma korony, lecz ma rzadzic. Ma rzadzic poniewaz republika ma zwyciezyc absolutyzm wielkiego przymierza. odpowiedz jest w histori. na pewno nei w smolensku...


2013-01-15 23:46:03

Ja nie wiem nad czym Wy się zastanawiacie. Moim zdaniem należy ustalić, czy epoka, w której tworzył autor nie była epoką absyntu. Wtedy odpowiedź by była prosta tzn. 4 flaszki mózgotrzepa i czterdzieści dni dochodzenia zdrowia.




Streszczenia książek
Tagi: