Dziady cz. III - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Scena III – rozgrzeszenie Konrada przez księdza Piotra
Do sali, w której przebywał Konrad, przybył ksiądz Piotr. Odprawił nad nim egzorcyzmy. Duch wyznał również księdzu, iż w jednym z klasztorów Rosjanie przetrzymywali młodego Rollisona, który zastanawiał się, czy nie popełnić samobójstwa. Gdy zły duch opuścił ciało Konrada, ksiądz nakazał mu modlić się o przebaczenie.

Scena IV – widzenie Ewy
Ewa, mieszkająca na wsi pod Lwowem, miała widzenie – Maryja podała swojemu małemu synowi, Jezusowi, kwiaty, a On zasypał nimi Ewę.

Widzenie księdza Piotra
Obserwujemy księdza, przebywającego na modlitwie. W jej trakcie miał widzenie – ukazały mu się kibitki jadące na Syberię oraz siedzącą w nich młodzież. Wśród nich znajdował się tajemniczy mesjasz, o imieniu czterdzieści i cztery, który miał zbawić kraj.

Ksiądz widział też Polaków niosących krzyż, cierpiących jak Jezus i opłakiwanych przez ich matkę – Wolność. Umarły naród jednak zmartwychwstał i uniósł się do nieba ubrany w białe szaty.

Widzenie Senatora
Są to koszmary, które dręczyły Nowosilcowa. Nagle wszyscy odwrócili się od niego, stracił ich szacunek, zaś diabły zaczęły walczyć o jego duszę.

Salon warszawski
Było to spotkanie na balu, w którym uczestniczyła cała warszawska elita. Zauważyć można podział na dwie grupy wśród obecnych na sali. Przy drzwiach stali młodzi patrioci, zaś w środku, przy stolikach, zasiadała towarzyska śmietanka – damy, oficerowie, literaci. Tematem ich rozmów była wyższość literatury francuskiej nad polską, wspaniałość balu i dobroć Senatora.

Młoda dama z towarzystwa rozmawiającego przy drzwiach zachęca obecnych do wysłuchania opowieści o Cichowskim. Szambelan nie chce słuchać i wychodzi. Reszta zgromadzonych przystaje na propozycję. Adolf opowiada o tym, jak przed laty uznano, że zaginiony Cichowski się utopił. Tymczasem został uwięziony. Poddawano go okrutnym, wymyślnym torturom (pojono opium, karmiono słonymi śledziami nie dając wody do picia, straszono). Mimo że znęcano się nad nim, nikogo z towarzyszy nie wydał. Kiedy po latach więziennej poniewierki wynędzniały wrócił do domu, był człowiekiem zupełnie wyniszczonym, stracił pamięć (prawdopodobnie na skutek lęku przed wydaniem przyjaciół).

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 


  Dowiedz się więcej
1  Mała improwizacja III części Dziadów – interpretacja
2  Trzy godziny: rozpaczy, miłości i przestrogi w IV części Dziadów
3  Adam Mickiewicz - życiorys



Komentarze
artykuł / utwór: Dziady cz. III - streszczenie


  • Wielkie thx za streszczenie! Dzisiaj przypomniało mi się o lekturze , a przecież nie będę czytać 70 stron w jeden dzień.. ale dzięki tej stronie jakoś sobie poradzę. Dzięki , że ktoś tą stronę stworzył i dalej ją prowadzi!
    gal ()

  • {at} Augustyn - ostatnie Twoje zdanie było wręcz cudowne. Przeczytałem te cierpienia, i mogę spokojnie przyznać, że przy takich lekturach też bym sobie strzelił w głowę. Co do streszczenia, w miarę dobrze napisane, zrozumiałe, a zarazem krótkie, jednak moja pamięć nie pozwala na to, aby zapamiętywać tego typu teksty.
    Dave ()

  • Załamują mnie niektóre z powyższych komentarzy, wy młodzi ludzie będziecie w przyszłości tworzyć elitę "intelektualną" tego kraju, a twierdzicie, że Mickiewicz "jest do bani"... Mylicie się i to bardzo myśląc, że was to nie dotyczy, bo to historia buduje przyszłość i właśnie ta historia odpowiedzialna jest za czasy w których żyjemy. Nie ma wojny? komunizmu? może wypada zapytać dlaczego? bo ludzie pamiętają i uczą się na błędach. Poza tym to kawał sztuki przez duże "S".
    Anonim ()

  • Szczerze powiedziawszy na humana idą osoby, które nie są w niczym dobre. Są trójkowi i jeśli na 1000 humanistów 5 zostanie prawnikami to już jest ogromy sukces. Natomiast przedmioty ścisłe są o wiele bardziej przydatne i dzięki nim możemy patrzeć w przyszłość, a przez humana tylko w przeszłość. Więc sami się zastanówcie co jest lepsze.
    roun19 ()

  • Dziady można zrozumieć i dostrzec w nich coś sensownego bo jest to dzieło sztuki. To, że Dziady są lekturą- błąd. Aby je docenić, trzeba się wyzbyć szkolnego myślenia. Spróbujcie za kilka lat, albo po prostu po maturze: siąść, na spokojnie i bez przymusu przeczytać. Będzie to wyglądało zupełnie inaczej. Augustynku, przyjrzyj się uważnie, przeczytaj tak, aby zrozumieć wszystko co zostało tu przeze mnie przytoczone: "Samotność - cóż po ludziach, czym śpiewak dla ludzi? Gdzie człowiek, co z mej pieśni całą myśl wysłucha, Obejmie okiem wszystkie promienie jej ducha? Nieszczęsny, kto dla ludzi głos i język trudzi: Język kłamie głosowi, a głos myślom kłamie; Myśl z duszy leci bystro, nim się w słowach złamie, A słowa myśl pochłoną i tak drżą nad myślą, Jak ziemia nad połkniętą, niewidzialną rzeką. Z drżenia ziemi czyż ludzie głąb nurtów docieką, Gdzie pędzi, czy się domyślą?" - Czy twój rap dorównuje kunsztem tej wypowiedzi z monologu Konrada? A myśl zawarta w tych słowach- pokaż w którym momencie jest to kompletne dno. Pokaż mi i obroń swoją tezę. Niech ktoś z WAS obroni swoją tezę. Ale Bryśka z kolei stawia Mickiewicza w zbyt jasnym świetle. Zostaw Brysiu dzieło jego własnemu życiu, bo biografia Mickiewicza mówi wystarczająco dużo, żeby zachwycać się jego twórczością a nie jego osobą. On nawet w połowie Słowackiemu nie dorównuje. Mickiewicz to dużo słów niepopartych postawą.
    Anna (anusia18000 {at} wp.pl)

  • Osobiście uważam, iż takowe streszczenia mają sens. Moja nauczycielka zadała jako pracę domową notatki z całej części III Dziadów, więc streszczenie na pewno jest pomocne. Osoby, które uważają, że powinno czytać się całe książki, a nie tylko streszczenia powinny uświadomić sobie, że niektórzy nie czują potrzeby czytania książki, bądź nie mają na to czasu i wystarcza im streszczenie :)
    Anonim ()

  • Moim zdaniem warto przeczytać książkę. Bardzo intymnie i pięknie ukazuję idee patriotyzmu połączoną z "Kawałkiem duszy" autora. Stała się nie tylko jednym z lepszych dzieł na skalę europy,ale również jak dla mnie,inspiracją poetycką. W każdej polskiej szkole powinno się ją omawiać,bardzo szczegółowo. Romantyzm to piękny okres twórczości. Czytając utwór trzeba pomyśleć i wyciągać wnioski. Miło jest przypomnieć sobie treść.
    Gabriela (Moneya1 {at} wp.pl)

  • zdaje się, że wypowiadający się powyżej zapomnieli po co w ogóle jest tu możliwość komentowania. Zamiast się bezsensownie sprzeczać lepiej napisalibyście coś o streszczeniu dziadów, co jest dobrze, a co można by poprawić. Według mnie tekst jest ok, akurat żeby zorientować się o co mniej więcej chodzi lub przypomnieć sobie treść przed kartkówką. Duże dziękuję dla autora streszczenia.
    taka jedna ()

  • Jeżeli teraz nie żyjemy w czasach socializmu, to znaczy że zwariowałem. Wszystko mamy socjalne, nie ma wolności słowa do tego jesteśmy podlegli unii europejskiej. Lektury mają kształtować postawy patriotyczne mimo iż żyjemy w świecie gdzie marsz niepodległości jest uznawany za akt wandalizmu i rząd rozpatruje zakazanie go. Jesteście mamieni propagandą telewizji. Apeluję do korzystania z wielu źródeł informacji i do zachowania dystansu do wszytkiego co słyszymy.
    brednie ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: