Dziady cz. II - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
[…] według Bożego rozkazu:
Kto nie dotknął ziemi ni razu,
Ten nie może być w niebie.

Guślarz, który posiada dar proroczy, oznajmia, że na nic te prośby Dziewczyny się nie zdadzą. Taki los czeka ją jeszcze przez dwa lata, później jednak „stanie za niebieskim progiem”. Dlatego odprawia ją swoim zaklęciem.

Jeszcze raz rzuca w każdy róg kaplicy garście maku i soczewicy – poczęstunek dla zbłąkanych dusz i oznajmia koniec Dziadów. Minęła już północ, pieje kogut, czas więc zapalić lampy i świece i otworzyć drzwi kaplicy. Nagle jednak zapada się podłoga i pojawia się niewzywane przez nikogo Widmo. Mara kieruje kroki ku Pasterce, patrzy na nią smutnym wzrokiem i wskazuje ręką na serce. Ma krwawą pręgę sięgającą od serca aż do stóp. Guślarz pyta ducha, czego potrzebuje, ten jednak uparcie milczy. Guślarz zaklina go, odpędza, ale Widmo jak stanęło, tak stoi. Zwraca się zatem do Pasterki, prosząc o wyjaśnienia, dziwi się, że nosi ona żałobę, choć jej mąż i cała rodzina cieszą się zdrowiem. Rozkazuje wziąć dziewczynę pod ręce i wyprowadzić ją z kaplicy. Widmo rusza za nią i podąża krok w krok. Utwór kończy się słowami Chóru:


Warning: strpos(): Offset not contained in string in /home/graffika/domains/klp.pl/public_html/klptestadsense.php on line 713
Gdzie my z nią, on za nią wszędzie.
Co to będzie, co to będzie?


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


  Dowiedz się więcej
1  Geneza
2  Dziady cz. I - streszczenie
3  Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wersje mesjanizmu polskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Dziady cz. II - streszczenie


  • Mnóstwo komentarzy od uczniów szkół gimnazjalnych/licealnych pochwalających tę stronkę i dorzucę się i ja, studentka filologii polskiej, która czasem też dla przypomnienia potrzebuje sięgnąć na szybko do czegoś sensownego :) Dziękuje za teksty i pozdrawiam :)!
    Studentka ()

  • ooo jak dobrze , że jest te streszczenie.Przed chcwiłą przeczytałem dziady cz. 2 i szczerze mówiąc dopiero gdy przeczytałem streszczenie zrozumiałem ^^
    lol ( )

  • Streszczenie dość szczeguowe (byłęm chory i nie wiedziałem) przyszedłem Do szkoły i przerabiamy a ja nie wiem co Coś tam pamieam z lekcji ale to mi wszystko poukłądało
    Jasiek ()

  • a ja mam przed saba ksiazke ale nie chce mi sie jej czytac no wiec wbijam na fona samsunga monte i opere mini i pisze do was z telefonu a co do streszczenia to zajebi*te
    michal (michal_plo {at} vp.pl)

  • Ja mam dzisiaj ten spr ale dopiero o 11 45 wiec bardzo sie ciesze ze dzieki temu sprawozdaniu moge sobie wszystko przypomniec. Zdziwil mnie ten moment z zosia ze pozostaly jej dwa lata-nie wiedzialam o tym. No nic dzieki wielkie!!! o_O
    Weronika (wstachowiak3 {at} wp.pl)

  • klp.pl wyznacza nowe standardy, dobrze czyta sie treści na tej stronie ;) ps. kogo obchodzi, że jutro macie kartkówke, sprawdzian czy wystep w "jeden z dziesięciu" ? ogarnijcie sie
    kapitan paleta ()

  • świetnie wytłumaczone. zawsze korzystam z tych streszczeń gdy nie rozumiem tekstu. uf mam nadzieje że będzie szósteczka. dziękuje wujkowi google że odnalazł mi tą strone, to znak z niebios :) XD.
    tosia ()

  • świetnie wytłumaczone . Nie wiem czy po przeczytaniu lektury zrozumiałam o co w niej tak dokładnie chodzi . Jutro mam z tego kartkówkę , obym nie dostała miernej oceny , bo pani zawsze podaje pytania baardzo szczegółowe . . .
    werka ()

  • Świetne streszczenie :-) Nie mam tej książki i w bibliotece też już nie ma a jutro mam z tego test . Czytając to streszczenie wszystko rozumiem :-) Dzięki :-)
    super XD (maniaczkazmierzchu {at} wp.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: