Trzy godziny: rozpaczy, miłości i przestrogi w IV części Dziadów
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Gustaw żył w sferze marzeń, nieustannych fantazji. Miłość przyniosła mu niepokój i zamęt, okazała się niemożliwą do przezwyciężenia namiętnością. Stąd jego następujące słowa:
Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy,
i noc ma spokojną, i dzień nietęskliwy.
[…] tutaj wszelkie dla nas umarły nadzieje

– mówi Gustaw, wspominając chwilę rozstania z ukochaną kobietą. Obraz ten dotąd trwa w jego myśli Wspomina chwilę rozstania z ukochaną. Kiedy oznajmia jej, że nazajutrz wyjeżdża, dziewczyna mówi: „Bądź zdrów” i odchodząc, dodaje jeszcze cicho: „Zapomnij!”. To jednak dla Gustawa jest niemożliwe.

Nieco później wymienia trzy rodzaje śmierci: pierwszą, pospolitą, ze starości lub choroby; drugą, powolną i bolesną spowodowaną rozstaniem się dwojga kochanków i trzecią – „śmierć wieczną”, wieczne potępienie za grzechy. Bohater doświadczył tego drugiego rodzaju śmierci, kiedy ukochana wybrała życie z innym. Sam Gustaw zgrzeszył jednak, popełniając samobójstwo, stąd też obawia się o swój los – może jego przeznaczeniem być też śmierć wieczna:
Tą śmiercią może ja umrę, dzieci;
Ciężkie, ciężkie moje grzechy!

Godzina rozpaczy
Zegar wybija godzinę dziesiątą, pieje kur i gaśnie jedna ze świec znajdujących się na stole. Rozpoczyna się godzina rozpaczy. W jej trakcie następuje rozpoznanie Gustawa i Księdza. Gustaw kontynuuje rozpamiętywanie swej miłosnej tragedii. Beztroskie życie bohatera skończyło się z chwila, kiedy spotkał ukochaną:
Ach, odtąd dla niej tylko, o niej, przez nią, za nią!
Na początku przeżył chwile prawdziwego szczęścia, później czekał go już tylko ból niemożliwy do ukojenia. Gustaw wspomina najstraszniejszą chwilę, kiedy to powróciwszy z dalekiej podróży, trafił przypadkowo na wesele ukochanej. Od razu podążał w miejsca, gdzie się spotykali, dotarł pod pałac, a tam wśród przepychu, głośnej muzyki i śpiewu wznoszono toasty za zdrowie młodej pary. W pierwszej chwili, powodowany wściekłością, chciał wtargnąć na przyjęcie, jednak „bez duszy padł” w ogrodzie.

Ocknął się i płakał, leżąc na trawie:
Ach, ta chwila jak piorun, a jak wieczność długa!
Na strasznym chyba sądzie taka będzie druga!


Udostępnij

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 


  Dowiedz się więcej
1  IV część Dziadów jako wielkie romantyczne studium miłości
2  Elementy dramatu antycznego i szekspirowskiego w II cz. Dziadów
3  Dziady cz. IV – plan ramowy



Komentarze
artykuł / utwór: Trzy godziny: rozpaczy, miłości i przestrogi w IV części Dziadów


  • Mickiewicz w swoim pisaniu był geniuszem. Dziady to arcydzieło. Życzę każdemu, żeby w końcu zaczął postrzegać to dzieło, jak należy. Wracać do niego, odkrywać i cieszyć się, że możemy je czytać swobodnie, bez cenzury, w dowolnej formie.
    Iglako (iglak94 {at} o2.pl)

  • Jak nie Mickiewicz, to może Lauren Weisberger:) Według mnie znacznie ciekawsza, choć z pomocą kompetentnego nauczyciela dziady również można polubić:)
    Alett ()

  • taaak, Mickiewicz wielkim poetą był... ale czytanie tych jego egzaltowanych kawałków to męka dla licealisty, dzięki bogu/bogini, że jest wspaniała strona klp.
    lo ()

  • czytalam Dziady każda część i właściwie z pomoca nauczyciela dużo sie zrozumie, oni też są tego świadomi że dla nas to nie jest proste w odbiorze, ale im wiecej na polskim zostało wytlumaczone tym bardziej mi sie Dziady podobały . Stronka idealna by cichcem przetrwac nieczytana lekture lub zrobic powtorke do matury :)
    Żela (angej90 {at} op.pl)

  • A wy tutaj nie udawajcie Geniuszy.. Ja to czytałam i co mi to dało?? Nic.. nie potrafiłam tego zrozumieć.. wiec chwała bogu ze istnieją ludzie którzy pisz wyraźniej niż sam Mickiewicz,,;/
    Madzia;) ()

  • POPIERAM MOJEGO PRZEDMÓWCE ,WSZYSCY WSZYSKO CHCIELI BY MIEĆ GOTOWE ,ALE TAK SZCZERZE NIE WYOBRAŻAM SOBIE JAK KIEDYŚ LUDZIE UCZYLI SIE BEZ INTERNETU MASAKRA
    MARICZKA (WWW.MARIKA201 {at} BUZIACZEK.PL)

  • Kloop ciężko , żeby ktoś analizował zdanie po zdaniu, przeciez to po samej nazie jest STRESZCZENIE, a nie dokładna analiza. Uważam , że wystarczające jest to streszczenie, dla tych którzy to przeczytali i omówili w szkole, a teraz chcieli tylko sobie przypomnieć. Zauważyłam kilka drobnych błędów stylistycznych, ale to nie przeszkadza. pzdr
    Nat ()

  • Bardzo przydatna strona, szczególnie dla humanistów, którzy nie mają czasu czytać wszystkiego;p wydaje mi się, że nauczyciele mają szereg pytań i zagadnień, na które nie znajdziemy odpowiedzi w tym, jak i w pozostałych streszczeniach, ale serdeczne "dzięki" dla autora tej strony:) pozdrawiam
    czytelnik ()

  • Naprawdę super jest to streszczenie. Jutro mam z tego sprawdzianik, ale teraz się już nie martwię :) Z Wertera też jest tu bardzo dobre opracowanie polecam !!!
    Agusia ()






Tagi: